OUR LATEST NEWS​

Blog​

FG Stijl

‘Designing for People’: Colin Finnegan van FG Stijl

25 september 2017

FreshBed CEO Barry van Doornewaard en FG Stijl-oprichter Colin Finnegan bespreken design, wellness en FreshBed

‘Designing for People’: Een gesprek met Colin Finnegan van FG Stijl

Colin Finnegan is een van de drijvende krachten achter interieurarchitectuurbureau FG Stijl. Samen met zijn zakenpartner Gerard Glintmeijer heeft hij 20 jaar gewerkt aan het produceren van een indrukwekkend oeuvre van multidisciplinair ontwerpwerk voor enkele van ’s werelds grootste luxe hotelmerken, maar ook voor privéwoningen, restaurants, kantoren en winkelruimtes.

Colin is een fan van FreshBed en op zijn suggestie hebben verschillende van de hotels die hij onlangs heeft ontworpen FreshBed geïnstalleerd. We spraken met hem over zijn gedachten over design, wellness, FreshBed en wat het betekent om mensen centraal te houden bij design.

Barry, FreshBed: Er wordt veel gesproken over het integreren van wensen en behoeften van gasten in het concept van bijvoorbeeld een hotel. FG Stijl en jijzelf staan bekend om “ontwerpen voor mensen”. Kunt u uitleggen wat het voor u betekent om de persoon centraal te stellen in uw ontwerp?

Colin, FG Stijl: Het belangrijkste voor mij is dat de wereld om ons heen is, we zijn altijd het centrum van ons eigen universum. Dus als we reizen, nemen we ons universum mee. Tegenwoordig reizen mensen zoveel. Je moet iedereen een herinnering geven om hun ervaring te laten opvallen.

Wat onderscheidt het? Het is omdat er aandacht aan je wordt besteed, je het gevoel hebt dat iemand aan je heeft gedacht, en niet alleen aan een beeld of esthetiek. Het voelt persoonlijk, zoals thuis.

“Tegenwoordig reizen mensen zoveel. Je moet iedereen een herinnering geven om hun ervaring te laten opvallen.”

Het belangrijkste als we bij FG Stijl ontwerpen, is dat we niet ontwerpen voor een foto, maar voor mensen. We denken altijd eerst en vooral: wie gaat er hier zijn? Wie gaan ze ontmoeten? Welke ervaringen zullen ze hebben? En dan ontwerpen we daar omheen. Dus op die manier staan mensen altijd het middelpunt van ons ontwerp en al het andere is daar eigenlijk een aanvulling op.

Je kunt bijvoorbeeld met één stoel een heel minimalistisch design hebben, maar je moet je toch prettig voelen. Die ene stoel moet een hele comfortabele stoel zijn, hij mag er niet alleen fantastisch uitzien. Je moet ervoor zorgen dat als je erin zit, je denkt: ik ben nu in het midden.

Sir Nikolai Hamburg, designed by FG Stijl

Colin, FG Stijl: De samenleving is nu zo snel. We zijn op een punt gekomen dat mensen vooral dorst hebben naar kennis en ervaringen. Mensen reizen de wereld rond en maken zich steeds minder zorgen over het bezit van een nieuwe auto of het hebben van vier huizen. Het betekent allemaal kosten, onderhoud, problemen, stress. Dus we gaan naar de deeleconomie.

Ook in de hotelwereld zien we de opkomst van merkresidenties. Het is uw appartement en u bezit het, maar het is in feite verhuurd aan het hotel. Dus als je naar je appartement komt, is het perfect, het is schoon, het eten in de koelkast is wat je erin wilt hebben. Maar u hoeft zich er geen zorgen over te maken, het is allemaal geregeld. Dus dit is waar we naartoe gaan – goed design en luxe is de mogelijkheid om alles te hebben wat je nodig hebt wanneer je het nodig hebt. Maar niet om ervoor te zorgen dat het je leven verrommelt als je het niet nodig hebt.

En vanuit een ontwerpperspectief moet je mensen alles geven wat ze nodig hebben om dat te voelen.

The Presidential Suite of the Park Hyatt Vienna, designed by FG Stijl

Barry, FreshBed: We zijn blij dat je begrijpt wat we doen bij FreshBed en dat je een fan bent. Wat was het aan FreshBed dat u het meest aantrok?

Colin, FG Stijl: Eerlijk gezegd is het een van die dingen waar ik lang naar heb gezocht. Persoonlijk hou ik niet van airconditioning in kamers – het blaast in wezen nogal vuile lucht rond die door nogal vuile filters wordt gefilterd. En als u in bed ligt, hoe profiteert uw lichaam dan van deze geconditioneerde lucht? Je zit onder de lakens, dus het enige dat je krijgt, is een beetje lucht op je gezicht.

Als ik een hotel ontwerp, zorg ik er altijd voor dat je een raam open kunt zetten. Stel je voor: hier ben je in dit paradijs, maar je wilt niet vastzitten in een doos! Reizen gaat over de luxe van de locatie, die waarschijnlijk erg mooi is, en je wilt ervaren wat er buiten gebeurt. Je gaat naar een hotel en komt in de kamer, en het eerste wat je doet is de airconditioning uitzetten en een raam openen om wat frisse lucht binnen te krijgen.

En dus past FreshBed echt bij de manier waarop ik denk. U wilt dat u wordt gekoeld of verwarmd, niet de hele ruimte. Maar ook – en dit gaat terug naar het feit dat jij het centrum van je eigen universum bent – je wilt de temperatuur voldoende kunnen beheersen zodat je kunt slapen. Ik vind dat het mooie van FreshBed, het gaat om de voordelen van wat een FreshBed je geeft: het gevoel dat je krijgt, hoe het werkt, hoe het lichaam reageert op de temperatuur en op de schone lucht die je het geeft.

“Ik vind dat het mooie van FreshBed, het gaat om de voordelen van wat een FreshBed je geeft: het gevoel dat je krijgt, hoe het werkt, hoe het lichaam reageert op de temperatuur en op de schone lucht die je het geeft.”

Ik vind het ook geweldig voor mensen met allergieën, want we hebben zoveel vuil in onze omgeving en het FreshBed haalt het vuil uit de lucht en geeft je zuivere lucht, terwijl het tegelijkertijd je lichaam op de gewenste temperatuur houdt. slapen. Andere bedden doen dat niet.

Barry, FreshBed: We hebben deze innovatie met FreshBed naar bedden gebracht, maar welke andere technieken of innovaties zie je binnen je beroep als het gaat om welness en welzijn?

Colin, FG Stijl: Het is allemaal heel persoonlijk. Alle technologie, het wijkt af van esthetiek en richt zich op bijna medische voordelen. Neem FreshBed als voorbeeld: het gaat om een goede nachtrust.

Ga als een ander voorbeeld naar de badkamer en kijk naar douches. Er zijn massagedouches, stoomdouches, regendouches, er zijn verschillende manieren om het lichaam te stimuleren of te ontspannen in de natte ruimte. Wat ik altijd probeer te hebben, is een bankje onder de douche. Zodat u onder de douche kunt gaan en snel kunt douchen – in en uit als u dat nodig heeft. Of u kunt gaan zitten, voorover leunen en de regendouche op uw hoofd laten vallen en een paar minuten voor uzelf hebben. Dit is echt zo belangrijk … het is maar een bankje, maar het geeft enorm veel plezier. Mensen denken misschien dat onder de douche zitten iets is dat oude dames doen, maar iedereen vindt het lekker en het geeft zo’n ontspannend gevoel. Het is puur, eenvoudig en natuurlijk, maar iets waar eigenlijk weinig over nagedacht wordt.

En dat strekt zich uit tot vele aspecten van design – hoe voel je je erbij? Dit is de echte richting die het ontwerp inslaat. Niet hoe het er allemaal uitziet, ik denk niet dat dat de belangrijke vraag meer is. Als je een binnenhuisarchitect inhuurt, ziet die er natuurlijk prachtig uit. Maar als je echt voor mensen ontwerpt, moet je aan de hele ervaring van mensen denken – slapen, baden, hygiëne, dit soort dingen die er het meest toe doen. Want als je aan de meeste hiervan denkt, dan is de kleur van het behang gewoon iets persoonlijks. Maar de essentie van het ontwerp moet het menselijke aspect zijn.

Hyatt Regency Dusseldorf, designed by FG Stijl

Barry, FreshBed: Gasten waarderen kleine functies, zoals een bankje in de douche, die een doordachte bijdrage leveren aan de kamer, en zijn blij dat dit soort items in een hotelkamer ligt.

Colin, FG Stijl: Je hebt gelijk: het kan gasten schelen. Dus als je gasten echt goed gaat behandelen, als je extra maatregelen neemt om ze echt goed te behandelen, dan wennen ze er heel snel aan. Het is hetzelfde met alle nieuwe luxe: als je het een keer hebt, is het geweldig. Als je het twee keer hebt, denk je: “Oké, ik vind dit echt leuk”. En als je het drie keer hebt, denk je: “Dit is het. Dit is de standaard. “

En ineens wordt het de norm. Want waarom zou je teruggaan naar die snelle douche als je maar een paar minuten langer een massagedouche hebt? Waarom zou je na een FreshBed teruggaan naar een normaal bed en denken: “Dit is genoeg.” Omdat het daarna niet genoeg is.

“Waarom zou je na een FreshBed teruggaan naar een normaal bed en denken: dit is genoeg. Omdat het daarna niet genoeg is. “

Het is iets waar we het in onze cultuur niet echt over hebben. We praten alleen over de kleur van het behang. Maar eigenlijk is de essentie van het ontwerp, en hoe de mensen het ervaren, en hoe het lichaam reageert op de omgeving – dit is wat cruciaal is. Dit is de vraag die steeds vaker wordt beantwoord.

Barry, FreshBed: Heel erg bedankt voor het delen van je inzichten vandaag, en veel succes met je toekomstige projecten!

Bezoek hun website om Colins werk met FG Stijl te ontdekken: http://www.fgstijl.com/

Degenen die het enthousiasme van Colin over wellness delen en zich willen aansluiten bij de luxe hotels die FreshBed in hun ontwerp opnemen, zijn welkom om contact op te nemen: www.freshbed.com.